Detailní popis
Billing Boats
Na počátku 50. let dánský architekt a bývalý válečný pilot RAF Ejnar Billing vystavil vlastnoručně zhotovený model rybářského člunu ve výloze hobby obchodu patřícího jeho manželce. Potom, co se fotografie modelu objevila v jednom časopisu, pana Billinga zavalily objednávky na postavení desítek kusů stejného modelu. Protože nebylo v jeho silách takové množství zvládnout, napadlo ho, že člun nabídne jako stavebnici – první hromadně vyráběnou stavebnici s dřevěnou kostrou s kýlem, žebry a plaňkovanou obšívkou napodobující co nejvíce konstrukci skutečných lodí. Tento způsob stavby se rychle ujal a modely pana Billinga začaly dobývat svět. V roce 1958 pak vznikla rodinná firma nesoucí dodnes jméno Billing Boats. V průběhu let se konstrukce modelů zdokonalovala a modernizovala, v 60. letech bylo zavedeno používání plastových výlisků trupů, poté nastoupily CNC stroje a již na přelomu 80. a 90. let v Billing Boats začali požívat laserové vyřezávání dílů. Dnes firmu řídí již třetí generace Billingů a plovoucí RC modely i neplovoucí stolní makety stále představují naprostou špičku v lodním modelářství.
S potěšením vám nabízíme sérii stavebnic Billing Boats, z nichž můžete postavit nádherné detailně propracované neplovoucí makety a vytvořit stylový doplněk interiéru vašeho bytu se slanou vůní moře a voláním dálek...
Oseberg 1:25
Vykopávky vedené na počátku 20. století norským archeologem Haakonem Sheteligem a jeho švédským kolegou Gabrielem Gustafsonem v pohřební mohyle u norského Osebergu odhalily trup vikinské lodi z 9. století. Plavidlo typu „karv“ s typickou klinkerovou obšívkou se vzájemně přesazenými plaňkami bylo zhotoveno převážně z dubu; příď a záď lodi zdobily nádherné vyřezávané pásy. Loď byla posléze vyzvednuta a zrestaurována – můžete ji navštívit v Muzeu vikinské lodi v Bygdøy poblíž norského Osla. Ve stejném městě se nalézá i Muzeum Kon-Tiki se sbírkami z expedic Thora Heyrdahla, Norské námořní muzeum a Muzeum lodi Fram proslavené polárními expedicemi Fridtjofa Nansena a Roalda Amundsena – to stojí za výlet na sever!
Původní zkoumání lodi a dvojí potopení postavené repliky se zdálo prokazovat, že šlo spíše o plavidlo určené k ceremoniálnímu pohřbení významného vikinského „činovníka“ – v tomto případě zřejmě královny Åsy, pohřbené roku 834 - nikoliv o loď schopnou plavby na širém moři. Použití nejmodernějších nedestruktivních metod zkoumání, jako je laserové skenování, ale v posledním desetiletí vedlo k odhalení, že při vyzdvižení trupu lodi a následné restauraci došlo ke zkrácení trupu, čímž se stěžeň dostal do nesprávné polohy a došlo i k nežádoucí změně geometrie trupu. Na základě těchto poznatků byla postavena a v roce 2012 na vodu spuštěna nová replika. Plavební zkoušky skončily naprostým úspěchem, loď si vedla výborně i na otevřeném moři a pod plachtou dosáhla rychlosti 10 uzlů. Oseberg je určen pro pokročilé lodní stavitele; je konstruován jako neplovoucí stolní maketa.
Oseberg má trup klasické dřevěné konstrukce z laserem vyřezávaných dílů s plaňkovanou obšívkou a palubou. Stavebnice obsahuje všechny dřevěné, plastové a kovové díly potřebné pro dokončení modelu, maketové příslušenství, plachtu atd.
Měřítko | 1:25 |
Délka [mm] | 860 |
Šířka [mm] | 210 |
Výška [mm] | 450 |
Náročnost stavby | S3 |