Detailní popis
Stroje s křídlem lomeným do "W" a typickým pevným "bačkorovým" podvozkem vrhající se s jekotem sirén takřka kolmo na bezmocné pěšáky zoufale hledající úkryt - to je Ju-87 Stuka (Sturzkampfflugzeug - střemhlavý bombardér), symbol nacistické bleskové války. Stuky v dokonalé koordinaci s pozemními jednotkami, jimž nahražovaly klasické dělostřelectvo, které by jinak nestačilo držet krok s valícími se kolonami "panzerů", převálcovaly Polsko, Dánsko a Norsko, stejně jako Francii, Jugoslávii a Řecko. Až v Bitvě o Británii, kdy Luftwaffe neměla drtivou převahu ve vzduchu, je Spitfiry a Hurricany odhalily jako pomalé a neohrabané "sedící kachny". Přesto Stuky hrály významnou roli - nadále spíše jako bitevní letouny - po celý zbytek války na všech bojištích v Evropě, v severní Africe; otestovaly i odolnost pancéřových palub z vítkovické oceli letadlových lodí Royal Navy doprovázejích konvoje na Maltu...
Stavebnice velké volně létající makety dolnoplošného střemhlavého bombardéru určená pro pohon gumovým svazkem; návod a plán umožňují model postavit také jako volně létající model s pohonem spalovacím motorem 0,8ccm, upoutaný model se spalovacím motorem 1,5ccm nebo jako statický model s propracovanými maketovými detaily včetně interiéru kabiny v muzejní kvalitě v měřítku 1:16 (toto provedení zachycuje zvláštní výkres "Action Plan").
Model je klasické celobalsové konstrukce v rozsypu s předseknutými dřevěnými díly, velkým množstvím maketových doplňků z vakuově tvářeného plastu, plastovými díly zhotovenými vstřikovým lisováním a předseknutými díly z "plastikové překližky", lehkého a pevného materiálu nahrazujícího klasickou překližku. Trup je samozřejmě konstruován pravou minimaketářskou technologií s přepážkami a větším množstvím podélníků, které umožňují věrně reprodukovat oblé tvary. Staví ve dvou krocích - díky "rozříznutí" ve svislé rovině postavíte přímo na pracovní desce nejprve jednu polovinu trupu, a k ní poté "dolepíte" polovinu druhou. Tak je zajištěno, že i trup komplikovaných tvarů postavíte rovný a souměrný, bez potřeby jakýchkoliv speciálních přípravků. Vzhledem k tomu, že jde o model pro pokročilého stavitele, měli byste již mít větší předchozí zkušenosti s klasickou stavbou a zalétáváním modelů poháněných gumou.
Stuka je také vhodná pro konverzi na RC model s elektrickým pohonem nebo pohonem spalovacím motorem 0,8-1,2 ccm - ačkoliv stavební plán tyto varianty nenabízí, pro zkušenějšího modeláře by to neměl být velký problém.
Stavebnice obsahuje: balsové předseknuté díly, balsové nosníky, předseknuté díly z plastikové překližky, vakuově lisované maketové díly (kryt motoru, motor...), čirý acetátový výlisek krytu kabiny, plastovou vrtuli s hřídelí a hlavicí, gumový svazek (guma 5x1mm), ocelovou strunu na podvozek a další drobné díly, plastová kola, potahový papír, rukojeť a vahadlo pro upoutaný model, velký aršík mokrých obtisků, stavební plán.
Tip pro stavbu: Předseknuté díly NEVYLAMUJTE! Prkénko otočte, položte na pracovní desku a lehce přebruste jemným brusným papírem (č. 220 nebo jemnější). Díly je potom možné snadněji oddělit; pokud by stále byly některými vlákny dřeva "vázány" k prkénku, opatrně díl oddělte ostrým modelářským nožem (vhodný je např. nůž Excel č.1 s čepelí č.11).
Ošetřování gumového svazku: Novou gumu opatrně vyperte v mýdlové vodě a nechejte uschnout. Poté ji namažte ricínovým olejem (prodává se v lékárnách) nebo silikonovou vazelínou na mazání rybářských vlasců (dostanete v prodejnách rybářských potřeb). Po létání svazek s modelu sejměte a uchovávejte jej v uzavřeném plastovém sáčku. Namazaný gumový svazek se odvíjí plynuleji a s menším třením - dává vyšší výkon a déle vydrží. Nový svazek je také vhodné nejprve zaběhnout - pro první 2-3 lety natáčejte jenom 80-100 otáček, teprve poté může bezpečně natáčet více.
Rozpětí [mm] | 870 |
Délka [mm] | 692 |
Ovládané funkce | Žádné |
Náročnost stavby | S3,S4 |
Náročnost pilotáže | P0 |