Detailní popis
Stejně jako je Piper Cub neodmyslitelným symbolem sportovního letadla 30. a 40. let, od 50. let do současnosti, jsou ikonou všeobecného a sportovní letectví letouny značky Cessna. Od roku 1956 již bylo vyrobeno více než 24 000 různých verzí stroje s tradičním názvem Skylane. Během celé té dlouhé doby se měnily motory, vnitřní vybavení i konstrukce, ale charakteristické rodové rysy hornoplošníku s tříkolovým podvozkem, rozměrnou a bohatě prosklenou kabinou a plochým motorem v přídi, zůstávají stále na první pohled snadno rozpoznatelné.
Naše nové vylepšené provedení Cessny 182 jde zase o kus dále v posouvání limitů modelů zhotovených z pěnového EPP. Dnes už rozpětí 1400 mm nepřekvapí, ale tentokrát jsme si dali opravdu záležet na maketovém vzhledu. Máme tu elegantní kabinu s kouřovými skly, propracovaný podvozek, křídlo s ovládanými křidélky a klapkami a funkční osvětlení s navigačními světly a antikolizním majákem. Velké rozměry, atraktivní vzhled, maketové detaily, příjemné letové vlastnosti - prostě ideální rekreační model pro každého, kdo už zvládnul pilotáž školních modelů, jako jsou Pioneer, Beta 1400, Alpha 1500...
Trup modelu z pěnového EPP je dodáván s namontovaným střídavým motorem s rotačním pláštěm (třídy AXI 2814 nebo RAY C3536), s osazeným střídavým regulátorem a servy směrovky a výškovky. Ve spodní části trupu se nachází prostor pro akumulátory snadno přístupný díky odnímatelné plastové krytce. Pro Cessnu budete potřebovat Li-poly tříčlánky aspoň 1800 mAh se zatížitelností 20C, ale "uveze" i větší tříčlánky 2000-3300 mAh, s nimiž se doba letu náležitě prodlouží. Motorový kryt z EPP je snímatelný, upevněný dvojicí magnetů po stranách.
Ocasní plochy z EPP se upevňují vlepením do vylisovaných výřezů a drážek v trupu pomocí kontaktního lepidla dodávaného ve stavebnici nebo středním vteřinovým lepidlem. Serva směrovky a výškovky jsou přístupná po sejmutí krytky s magnetickým uzávěrem na spodní straně trupu za kabinou.
Křídlo rovněž z pěnového EPP s polosouměrným profilem je dvoudílné, spojované trubkovou uhlíkovou spojkou. K trupu se upevňuje vpředu 2 kolíky a vzadu 2 šrouby. Křidélka i klapky jsou ovládány vždy dvěma servy uloženými v křídle s krátkými přímými drátovými táhly. Před připojením táhel doporučujeme kormidla "rozpohybovat" opakovaným opatrným vychylováním nahoru a dolů resp. vlevo a vpravo.
Tříkolový příďový podvozek s ovládanou příďovou nohou je drátový, s elegantními plastovými kryty ("botičkami"). Ovládána jsou křidélka, klapky, směrovka, výškovka a otáčky motoru.
K ovládání modelu budete potřebovat přinejmenším šestikanálovou, ale raději sedmikanálovou RC soupravu, která umožňuje nezávislé ovládání serv křidélek i klapek. V tom případě můžete nastavit diferenciaci výchylek křidélek; pro začátek doporučujeme 10-20% - tj. výchylka křidélka dolů je poněkud menší ve srovnání s výchylkou nahoru. Tímto způsobem se zpříjemní ovládání modelu, který bude mít menší tendenci vyplavávat ze zatáčky. Podobného účinku můžete dosáhnout i pomocí mixu křidélka-směrovka. Světla nevyžadují žádný zvláštní kanál pro ovládání, pro napájení se zapojují se do volného kanálu přijímače, nebo pomocí Y-kabelu např. do kanálu směrovky.
Cessna 182 je určena pro mírně pokročilé modeláře. Model, jakožto polomaketa sportovního "bednovitého" hornoplošníku, vás seznámí s některými vlastnostmi, které jsou pro podobné stroje typické - bude po vás požadováno správné koordinované ovládání modelu směrovkou, křidélky i výškovkou. Tuto zkušenost "jako když najdete" nejpozději hned poté, co se pustíte do létání se svým prvním akrobatickým modelem nebo (polo)maketou jakéhokoliv druhu. Hezky si zvykejte, že kniply na vysílači nejsou pro ozdobu, ale na to, aby se správným způsobem a ve správnou chvíli používaly. Je to od nás kruté, ale později nám za to budete vděční. Její doménou je samozřejmě klidné poletování, které dá vám i kolegům na letišti dost času na vychutnání její ladné tvary, ale po menším "rozjetí" spolehlivě zvládá přemet, souvratové zatáčky a sudový výkrut. Prostě sportovní hornoplošník, jak má být!
ARF stavebnice obsahuje: hotový model se střídavým motorem, třílistou vrtulí s kuželem, regulátorem otáček a 6 servy, sada drobného příslušenství a prodlužovacích kabelů a návod.
Upozornění
Dle Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2019/945 ze dne 12. března 2019 o bezpilotních systémech a o provozovatelích bezpilotních systémů ze třetích zemí a Prováděcího nařízení Komise (EU) 2019/947 ze dne 24. května 2019 o pravidlech a postupech pro provoz bezpilotních letadel jsou provozovatelé a piloti bezpilotních létajících prostředků (klasické modely letadel, multikoptéry, drony), které mají hmotnost vyšší než 250 g nebo nesou kameru nebo jiný senzor schopný jakkoli zachycovat osobní údaje, povinni se registrovat (v ČR u Úřadu pro civilní letectví). Další informace najdete zde: Registrace provozovatelů a pilotů dronů
Rozpětí [mm] | 1400 |
Délka [mm] | 1100 |
Hmotnost [g] | 1500 |
Plocha křídla [dm2] | 27 |
Ovládané funkce | S,V,K(2),M,F(2) |
Náročnost stavby | S1 |
Náročnost pilotáže | P2 |
Pohon a RC vybavení:
| ARF stavebnice |
Motor | *C3536-KV900 |
Regulátor | *střídavý 30A |
Vrtule | *11x9E" třílistá |
Akumulátor | RAY G3 11,1 V 2200 mAh |
Serva | *6x mikro |
RC souprava | min. 6 kanálů, raději 7 |
*) Součást ARF stavebnice |